Predaj kávy a obchodovanie s ňou ako významná časť svetového hospodárstva

V súčasnosti sme svedkami rýchleho napredovania svetového hospodárstva. Aj tie ekonomiky, ktoré v minulosti patrili medzi uzatvorené a do svetového obchodovania sa takmer vôbec nezapájali, sa začínajú otvárať čoraz viac a viac. Dôležitou súčasťou medzinárodného obchodu je pestovanie a predaj kávy. A niet sa čomu čudovať – káva predstavuje po rope druhú najobchodovateľnejšiu komoditu na svetovom trhu. Odhaduje sa, že každý deň sa vo svete vypije viac než 3 miliardy šálok kávy. Dopyt po káve je teda skutočne vysoký.
 
kafe

Pestovanie a predaj kávy predstavuje pre mnohé ekonomiky hnací motor ich rozvoja

 
Z teritoriálneho hľadiska sa pestovaním kávy zaoberajú najmä tie krajiny, ktoré sa v rámci rozdelenia Spojených národov (United Nations) zaraďujú medzi rozvojové krajiny, či dokonca medzi najmenej rozvinuté. Práve pre tieto krajiny predstavuje pestovanie, spracovanie a predaj kávy značnú časť príjmov do štátnej ekonomiky. Pestovaním kávy a jej spracovaním sa zaoberá približne 70 svetových ekonomík. Medzi najväčšieho producenta kávy vo svete patrí už viac než 100 rokov Brazília, ktorá je na jej produkcii viac menej závislá.

Práve spracovanie a následný predaj kávy do celého sveta patrí medzi dôležitú súčasť brazílskej ekonomiky. V rámci percentuálneho podielu produkcie kávy vo svete sa Brazília podieľa až 30 %. Na druhom mieste je Vietnam, ktorý sa považuje za relatívne novú pestovateľskú krajinu. Vietnam sa zameriava primárne na pestovanie lacnejších zŕn odrody Robusta (oproti Arabice majú zrnká Robusty dvojnásobný obsah kofeínu, vďaka čomu má horkejšiu príchuť). Na treťom mieste je Kolumbia. Nasleduje Indonézia, v ktorej sa pestovanie kávy osvedčilo najmä vďaka výborným klimatickým podmienkam.

Predstavuje druhého najvýznamnejšieho svetového vývozcu zŕn odrody Robusta. Etiópia predstavuje najväčšieho kávového producenta v celej Afrike. Pestovanie kávy predstavuje pre mnohých pestovateľov jediný príjem, z ktorého dokážu vyžiť. Vďaka tomu sa vyvinul aj koncept Fair Trade, ktorého hlavná podstata spočíva v tom, že vďaka fair trade obchodu dokážu drobný pestovatelia kávy v najmenej rozvinutých krajinách zvyšovať svoj životný štandard. A to všetko vďaka tomu, že sú im v rámci globálneho obchodu poskytované lepšie podmienky.

káva
 

Kvalitnú kávu nájdeme už aj na našom trhu

 
Piť len kvalitnú kávu by mal byť pre nás základ. Dobrou správou je, že predajom kvalitnej kávy sa zaoberajú viaceré spoločnosti, zohnať ju už nie je také problematické. Na stránke www.segafredo-zanetti.sk, nájdete veľkú ponuku kvalitných káv nielen pre domácnosti, ale aj pre svojich zamestnancov alebo zákazníkov.

Ohodnoťte příspěvek